woensdag 17 juli 2013

17 juli: de dag van Witty Art in de Grote Rotterdamse Kunstkalender!


17 juli: dé dag voor Witty Art in de Grote Rotterdamse Kunstkalender, editie 2013. Mijn werk ''Looking Out For Nr One #1'' is de afbeelding van vandaag, het werk waarmee ik in 2012 de door het CBK Rotterdam en SKVR georganiseerde Kunstolympiade won. Een kunstwedstrijd, met als thema ''victorie'', gewonnen met een werk dat gaat over de zware last van het winnen.
 

Deze dag, 17 juli, bleek treffend symbolisch. Het is immers ook de geboortedag van Matti Nykänen, een voormalig schansspringer uit Finland. Eén van de grootste sporters van zijn generatie. Winnaar van onder andere vier maal Olympisch goud en vijf wereldtitels. Maar daarna meer bekend vanwege zijn opeenstapeling van zijn privéproblemen, veroorzaakt door zijn alcoholgebruik. 

Het sportieve succes bleef uit, in 1991 zette hij een punt achter zijn carrière.Daarna bleef hij met grote regelmaat in het nieuws in Finland opduiken, onder andere door vier echtscheidingen, activiteiten als zanger en zelfs als stripper en vooral door een aantal spectaculaire rechtszaken. Er volgden diverse veroordelingen wegens huiselijk geweld (bron: Wikipedia).




Ik herinner me Nykänen nog van de beelden op televisie, van zijn glorieuze triomfen tijdens de Olympische Spelen. Tijdens De Vier Schansen tournee: Garmisch Partenkirchen, traditionele Nieuwjaarsdag-televisie. De sportcommentatoren jubelden, het was alsof hij vleugels had. Een Noordelijke Icarus, zeiden ze. En ook eentje die te dicht bij de zon kwam, zo kwam ik jaren later tot de ontdekking, toen ik de verhalen las over zijn ontluisterende teloorgang in een of ander sportkatern.

En het was, mede, zijn verhaal dat in mij opkwam toen ik aan ''Looking Out For Nr One'' begon. Het verhaal van de Gevleugelde Fin, die te dicht bij de zon vloog. Of misschien werd-ie verblind door een andere gouden plak, niet die in de lucht, maar die om zijn nek. Het gewicht van al die medailles bij elkaar, zou dat 'm uiteindelijk hebben neergehaald, midden in zijn vlucht?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten