maandag 27 juni 2016

Terugblik op geslaagde eerste editie Horen & Zien & Schranzen!


Met Studio PuRRR kijken we terug op een enorm geslaagde eerste editie van Horen & Zien & Schranzen gisteren in Schiezicht. Een podium vol Groningse dichters, schrijvers en singer-songwriters, die speciaal naar Rotterdam waren afgereisd om het daar verzamelde publiek te trakteren op een portie verbaal vuurwerk.

Zo gaven Fieke Gosselaar, Melvin Bonnet, Joost Oomen, Richard Nobbe, Bill Mensema, Kasper Peters en LouLou Elisabettie acte de présence en zorgde Irene Siekman tijdens de pauze voor een dichtrijk intermezzo met haar typewriter poetry. De door Studio PuRRR's Tante Timmie vers bereide Aziatische rijstcurry kon eveneens rekenen op een warm onthaal.


Zelf was ik behalve ik mede-organisatorische hoedanigheid ook zelf aanwezig op het podium, met Live Witty Art. Als iemand die buitengewoon veel inspiratie ontleent aan het geschreven èn het gesproken woord, in de vorm van boeken, songteksten, gedichten, spoken word, noem maar op, kon ik de gelegenheid niet weerstaan om te kijken wat het werk van het Groningse zevental mij zou brengen. En dus zat ik telkens samen met de optredende artiest op het podium, en liet me ter plekke leiden door wat zijn of haar performance.

Het bleek een uitdaging, zeker omdat het allemaal in stijl totaal verschillende schrijvers en dichters zijn, wiens manier van voordragen ook enorm verschilde. De bijna as a matter of factly, ingetogen, onderkoelde schrijf en voordrachtsstijl van Fieke Gosselaar; het bijna afgemeten, en op gezette momenten rauwe cynisme van Bill Mensema's werk lieten zich moeilijker vangen dan de sfeervolle, beeldrijke teksten van LouLou Elisabettie of de inktzwarte, maar niet van enige bizarre humor ontspeelde beelden die Melvin Bonnet bij mensen wist op te roepen. Van elke artiest heb ik geprobeerd iets van de essentie van zijn of werk te vangen en te vertalen binnen mijn eigen beeldtaal. Dat is in sommige gevallen heel goed gelukt, in andere gevallen minder. In een enkel geval totaal niet. 
Hoe dan ook, ik ben een flinke voorraad nieuwe tekeningen verder, en allemaal geven ze weer aanleiding tot het zoeken van verdieping en verkenning binnen mijn eigen werk. Daarom alleen ben ik dit Groninger zevental erkentelijk, waarvoor veel dank! 

Binnenkort hoop ik een selectie van de tekeningen te plaatsen op dit blog! 

(met excuus voor de slechte kwaliteit van sommige foto's, het is door omstandigheden helaas alles wat we van deze middag hebben, better luck next time!)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten