(for a summary of this page in English, please click here)
‘Stel je voor, The Rock die The Roll het hof maakt, al dansend op een schijnbaar dode vulkaan’.
Tekeningen en schilderijen in een volstrekt eigen beeldtaal, met invloeden uit kunststijlen als het surrealisme en expressionisme maar ook het strip- en comic book genre. Een mix van rauwe weemoed, bitterzoet verlangen en inktzwarte humor.
‘Stel je voor, The Rock die The Roll het hof maakt, al dansend op een schijnbaar dode vulkaan’.
Tekeningen en schilderijen in een volstrekt eigen beeldtaal, met invloeden uit kunststijlen als het surrealisme en expressionisme maar ook het strip- en comic book genre. Een mix van rauwe weemoed, bitterzoet verlangen en inktzwarte humor.
Het werk van Christy de Witt verhaalt over de rafelranden van het leven en wordt omschreven als ‘The Rock die The Roll het hof maakt, al dansend op een schijnbaar dode vulkaan’. Het is een mix van rauwe weemoed, bitterzoet verlangen en vooral (en in haar geval vaak ook letterlijke) inktzwarte humor.
Met die mix weet Christy als
geen ander een compleet eigen en eigenzinnig universum te creëren, bevolkt door
steeds terugkerende of zich vernieuwende karakters die het houden tussen
(wederom letterlijk en figuurlijk) getekende survivors en avontuurlijke
outcasts. Het resultaat is vaak pijnlijk mooi met scherpe randjes maar als haar
werk je raakt, raakt het je recht in je hart en boort het door tot diep in je
buik of je ziel – om er uiteindelijk vaak hardop en uitbundig om te kunnen
lachen. Een beetje zoals het Leven zelf!
Terugkerende en voor velen
herkenbare thema’s in het werk van Christy zijn Macht en Onmacht en het
Menselijk Onvermogen om te communiceren, lief te hebben, relaties aan te gaan
en deze te onderhouden. In een steeds doller draaiende wereld (is het ooit
anders geweest?) verliest de Menselijkheid het immers te vaak van blind
dogmatisme en fanatisme. En trekken Empathie en Nuance te vaak aan een te
kort eindje. Maar niet altijd. En zeker niet altijd aan het kortste eindje.
Christy's werk verkent universele menselijke thema's, maar bevat bizarre, dierlijke, cartooneske haast fabelachtige figuren. Personages, die proberen te leven, overleven, zich vastklampend aan alles wat hen dierbaar is, of wat er nog van over is. Deze personages spelen de hoofdrol in het door geschapen universum, en keren vaak terug in series werken (tekeningen of schilderijen).
Haar werk kent zowel een ''lichte'' als een ''donkere'' kant. De eerste laat zich omschrijven als ''meer cartoonesk'' en bevindt zich op de grens tussen autonome en illustratieve beelden. Sterke, surrealistische maar vaak verrassend herkenbare beelden, door middel waarvan Christy haar kijk op het leven met ons deelt: een wereld die steeds sneller rondtolt en waaraan de inwoners zich met alle mogelijke moeite proberen vast te houden. Zelfs in ellende, ongeluk en verdriet manifesteren zich nog momenten van blijdschap, vreugde, hoop.
En er is die donkere, soms ronduit duistere kant, waar elk sprankje hoop is verdwenen. Een mooie, maar eenzame en weinig vergevingsgezinde plek. Een wereld die niet meer rond draait.
Het meeste van Christy's werk wordt gemaakt ergens in het niemandsland tussen deze beide werelden.
Exposities
Voor een overzicht van exposities sinds 2011, klik je hier.
Prijzen/Eervolle vermeldingen
2014
Drie van de zes ingezonden Witty Art Works ontvangen tijdens het NOISE Festival 2014 de beoordeling ''Excellent'' door curator en CEO van het festival Denise Proctor.
2013
Tweede plaats online publieksverkiezing georganiseerd door Bubble Projects, ter gelegenheid van Wereld Dierendag, met het werk ''Innovation In Corporation #2''.
2012
Christy's werk verkent universele menselijke thema's, maar bevat bizarre, dierlijke, cartooneske haast fabelachtige figuren. Personages, die proberen te leven, overleven, zich vastklampend aan alles wat hen dierbaar is, of wat er nog van over is. Deze personages spelen de hoofdrol in het door geschapen universum, en keren vaak terug in series werken (tekeningen of schilderijen).
Haar werk kent zowel een ''lichte'' als een ''donkere'' kant. De eerste laat zich omschrijven als ''meer cartoonesk'' en bevindt zich op de grens tussen autonome en illustratieve beelden. Sterke, surrealistische maar vaak verrassend herkenbare beelden, door middel waarvan Christy haar kijk op het leven met ons deelt: een wereld die steeds sneller rondtolt en waaraan de inwoners zich met alle mogelijke moeite proberen vast te houden. Zelfs in ellende, ongeluk en verdriet manifesteren zich nog momenten van blijdschap, vreugde, hoop.
En er is die donkere, soms ronduit duistere kant, waar elk sprankje hoop is verdwenen. Een mooie, maar eenzame en weinig vergevingsgezinde plek. Een wereld die niet meer rond draait.
Het meeste van Christy's werk wordt gemaakt ergens in het niemandsland tussen deze beide werelden.
Exposities
Voor een overzicht van exposities sinds 2011, klik je hier.
Prijzen/Eervolle vermeldingen
2014
Drie van de zes ingezonden Witty Art Works ontvangen tijdens het NOISE Festival 2014 de beoordeling ''Excellent'' door curator en CEO van het festival Denise Proctor.
2013
Tweede plaats online publieksverkiezing georganiseerd door Bubble Projects, ter gelegenheid van Wereld Dierendag, met het werk ''Innovation In Corporation #2''.
2012
Eervolle vermelding
kunstwedstrijd ‘Inspiring Spirits’ georganiseerd door Galerie Diana Lepelaar
en Japanmuseum Sieboldhuis voor het werk 'H(a)unted #1'
Winnaar Kunstolympiade
Rotterdam georganiseerd door Centrum Beeldende Kunst Rotterdam en Stichting
Kunstzinnige Vorming Rotterdam met 'Looking Out For Nr One #1 - Weigh Me Down''.