donderdag 30 april 2015

Nieuwe Witty Art Expo op bijzondere locatie in Rotterdam: Ookami


Vandaag de bevestiging gekregen dat Witty Art vanaf morgen, vrijdag 1 mei te zien is op een zeer bijzondere locatie in Rotterdam: de gloednieuwe koffiebar Ookami aan het Burgemeester Meineszplein 19. Ookami, het Japanse woord voor 'wolf'', serveert koffie uit eigen branderij, waaronder één van de allerbeste (double) espresso shots van Rotterdam, zo niet Nederland (wie mij op Instagram volgt weet van mijn grote passie voor een echt goede kop koffie). En hoewel dat op zichzelf al bijzonder is, is dat niet het meest bijzondere aan Ookami.


Nee, het bijzondere aan Ookami is het initiatief dat deze koffiebar runt: Heilige Rotterdamse Boontjes Koffie. Het is een werkervaringplek voor jongeren uit Rotterdam. Laten we zeggen: jongeren met 'een randje'. Een randje van de straat, met een verleden. Waar ze zelf ook niet op trots op zijn, en waar naar ze ook niet meer terug willen.

'It takes a whole village to raise a child', is het motto van de initiatiefnemers achter dit project: Marco den Dunnen, jeugdcoordinator bij de politie; en Rodney van den Hengel, jongerenwerker en sociaal makelaar. Samen met partijen als TOS (Thuis op Straat), de stadsmariniers, Pitch010 (Werk en Inkomen, Gemeente Rotterdam) en andere ondernemers die dit initiatief een warm hart toedragen, zetten zij alles op alles om een groep jongeren in de leeftijd van 17 tot 27 jaar weer op het rechte pad te krijgen. 

En koffie is daarbij het middel. De jongeren leren in Ookami alles - maar dan ook alles - over koffie, over het branden van koffie en het maken van een goede espresso of latte macchiato, want ze worden opgeleid tot echte barista's. Daarnaast leren ze wat nodig is om een eigen bedrijf op te zetten en te runnen.


Dus toen Marco (links op de foto hierboven) en Rodney (rechts) mij benaderden met de mededeling dat ze allebei gek waren van mijn werk en vervolgens met de vraag of ik geinteresseerd was om Witty Art te exposeren in Ookami, hoefde ik daar geen seconde over na te denken. Als Witty Art al ergens over gaat, gaat het over de Rafels en Randen van het Leven. Over Falen, en Overeind Kruipen en Doorgaan. Over de Klappen die het Leven je verkoopt, en over de Klappen die je soms zelf uitdeelt, al wil je het niet, al schaam je je er dood voor. Over Schuld, en Boete doen, en Overnieuw Beginnen.

Omdat mijn werk gaat over Tweede en soms ook Derde Kansen. En omdat ik er nu een paar keer geweest ben om kennis te maken en de motivatie van die gasten afspat. En omdat dit nu eenmaal de initiatieven zijn waarin ik geloof.

Kom het zelf meemaken, morgen, tijdens de opening van Ookami: Burgmeeester Meineszplein 19, Rotterdam, vanaf 16.00 uur. Be there!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten