De aanleiding voor ''Silenced Minority'', daarentegen, staat mij nog scherp bij. Deze serie ontstond 26 augustus 2012. Die avond was het programma ''Zomergasten'' op TV, de aflevering met Adriaan van Dis. In die bewuste aflevering toonde Van Dis fragmenten uit documentaires, films, programma's over Afrika, zijn fascinatie met menselijke gebreken en (vergeten) oorlogen. Onderwerpen die mij ook altijd fascineerden; en dat nog steeds doen. Terwijl Van Dis zijn fragementen toonde en becommentarieerde, tekende ik.
En zo vermengde ik beelden uit de documentaire ''The Last Voices of World War I'', waarin veteranen van WO1 vertelden over hun ervaringen, zich met de verdrongen herinneringen van de ''Troostmeisjes'', over hun leed en vernederingen tijdens de Japanse bezetting van voormalig Nederlands-Indië. Meer fragmenten toonde van Dis, over recht en onrecht, over oorlog, bezetting en onderdrukking. En nog steeds tekende ik.
En zo vermengde ik beelden uit de documentaire ''The Last Voices of World War I'', waarin veteranen van WO1 vertelden over hun ervaringen, zich met de verdrongen herinneringen van de ''Troostmeisjes'', over hun leed en vernederingen tijdens de Japanse bezetting van voormalig Nederlands-Indië. Meer fragmenten toonde van Dis, over recht en onrecht, over oorlog, bezetting en onderdrukking. En nog steeds tekende ik.
Die specifieke uitzending, was de aanleiding voor een reeks schetsen, die ik heb uitgewerkt tot mijn serie ''Silenced Minority.''
The Silent Majority. Een gevaarlijk fenomeen, want wie zwijgt, stemt immers toe. Waartoe het kan leiden, toont de geschiedenis. Keer op keer, en keer op keer weer. En waar The Silent Majority overheerst, worden minderheden stelselmatig en structureel het zwijgen opgelegd, monddood gemaakt: The Silenced Minority.