The World of Christy de Witt, Creator of Witty Art: 'Where the Rock courts the Roll, dancing on a seemingly dead volcano'
vrijdag 21 februari 2014
'The Singles': the more abstract, darker world of Witty Art?
Recently, I created another page on this blog, featuring an overview of my so-called 'more autonomous works'. Or, as I call them: 'Singles'. These are all individual works that are no part of any series. Each work has its own title and they are more or like ''stand alone images'', though, they are too, somewhere, somehow, intertwined and interconnected with each other.
These ''Singles'' belong to what some people call my more abstract, darker world. And sometimes this part of my work is affectionately refered to as ''Witty Art Dark'' (as whereas the ''Series'' are known as ''Witty Art Light). Well, I can live with this somewhat artificial ''divide'', as it's true that the ''Singles'' are definitely coming from somewhere deep inside of me. It's this kind of work that comes to me without any thinking or planning ahead, the images just pop up as the pen or brush touches the paper or canvas. It just goes from there. Pure instinct, I suppose. If that's ''dark'', then so be it!
Same goes for the titles. They appear ''out of nowhere'', though every now and then I can see where they are coming from. More than often the source is an (online) documentary or film or a piece of music that is playing in the background. For me, the combination of image and title is absolutely crucial. It's like giving each work an individual name. Without it, they are not complete and can't be shown to the world. For whatever reason, that is something I feel very strongly about. Should I ever produce an art work that would go ''untitled'', that'd be an huge exception - but then again, nothing's impossible.
Well, I invite you to have a close look and judge for yourself. And I am always open to feedback. If you feel like it, let me know what you think!
You can find all these and more ''Singles'' on this blogpage.
vrijdag 14 februari 2014
'In mij worstelen het optimisme en de melancholie met elkaar'
Al eerder aangekondigd, maar sinds vorige week is-ie dan verkrijgbaar:
het gloednieuwe, en vernieuwde Pandora Magazine met daarin het
interview dat eindredacteur Ruud Vermeer een tijdje terug met mij had.
Een verslag van een fijn en onderhoudend gesprek over mijn werk, de
motivaties en de drijfveren er achter. En natuurlijk over kunstenaars-
en ondernemerschap. Over ''de schijnbare
lichtvoetigheid'' in mijn werk en het ''onvermogen van de mens tot
communiceren''. En: over ''het raadsel dat de mens eigenlijk is.''.
Een mooie publicatie, geïllustreerd door een aantal werken van mijn hand, waaronder het hierboven getoonde ''Perfect By All Means'' (tekening, inkt op papier, 2013).
Tezijnertijd verschijnt een transcript plus downloadbare PDF van het interview op dit blog. Tot die tijd kan je het nieuwe Pandora Magazine bestellen via email.
Naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig geworden naar Witty Art? Neem dan gerust contact met mij op via email, Facebook of Twitter.
zaterdag 1 februari 2014
Wat is de drive achter Witty Art? Lees er NU over in het nieuwe Pandora Magazine!
Vanaf volgende week is-ie verkrijgbaar: de nieuwe, om niet te zeggen: vernieuwde editie van Pandora Magazine, inclusief het interview dat eindredacteur Ruud Vermeer onlangs met mij had.
Wil je deze editie van Pandora Magazine in je bezit krijgen? Mail naar Pandora.uitgeverij@gmail.com voor hoe je 'm kunt bestellen!
Wil je deze editie van Pandora Magazine in je bezit krijgen? Mail naar Pandora.uitgeverij@gmail.com voor hoe je 'm kunt bestellen!
dinsdag 28 januari 2014
Eerste echte Witty Kinderkunst Workshop meer dan geslaagd!
Zaterdag jl. vond de eerste Witty Kinderkunst Workshop plaats. Of nou ja, eigenlijk de tweede, na een eerste pilot vorig jaar in Sint Maria's Gallery, als onderdeel van de samenwerking met Museum Rotterdam t.b.v. het project ''Echt West''.
Die pilot smaakte naar meer en de afgelopen periode heb ik (onder andere) besteed aan het bedenken en uitwerken van een reeks workshops voor kinderen van verschillende leeftijden. Al naar gelang de gelegenheid (verjaardagspartijtje of als onderdeel van een schoolles) en de leeftijd en samenstelling van de kinderen variëren de workshops in opzet, omvang en duur, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: de eigen fantasie en creativiteit van de kinderen staat zoveel mogelijk centraal.
Zo ook tijdens de mini-workshop van zaterdag jl., voor een groepje kinderen in de leeftijd 5-6 jaar. De 'opdracht': een heus mini-schilderij maken over iets wat ze kort geleden (vandaag of gisteren of deze week) gezien of beleefd hadden; of wat op een andere manier indruk had gemaakt. En dat op ''echt'' schildersdoek, in de vorm van kleine canvaspaneeltjes.
Het mooie van kleuters is, is dat ze zich over het algemeen niet of nauwelijks laten weerhouden door ''ken ik niet'' of ''kan ik niet''. Zonder schroom gingen ze dan ook aan de slag, en in een tijdsbestek van ongeveer 45 minuten ontstonden er beelden van sneeuwpoppen (de film ''Frozen'' bleek een grote inspirator), een woeste leeuw, een droomhuis en een droomtuin (mèt paard EN een koe). Wat mij van de middag het meest bij is gebleven, was het meisje dat vastbesloten was een grijs vlak in zoveel mogelijk verschillende schakeringen te maken: ''Grijs was OOK een kleur''. Niets op af te dingen.
Voor kinderen uit deze leeftijd en binnen zo'n korte tijd moet je natuurlijk niet streven naar het willen overbrengen van, ik noem maar een dwarsstraat, de complete kleurenleer. Dat hoeft ook niet en is dus ook niet het doel van deze workshop (en zeker niet de mini-variant).Wat ik wel doe, is stimuleren van de eigen creativiteit, zonder als een dwingende sturende kracht overaanwezig te zijn. Door mee te kijken, door te laten zien dat je verf dik of dun kunt gebruiken, door te laten zien dat dunne kwastjes dunne lijntjes maken; en dat je met dikke kwasten lekker grote vlakken kunt maken. Dat toevoeging van wit een kleur lichter, maar ook fletser maakt. Het leuke is, dat ze dat vanzelf gaan uitproberen.
Iets leren gaat immers zoveel makkelijker als je er ook plezier in hebt!
Binnenkort komt alle informatie over Witty Kinderkunst Workshops online: aanbod, mogelijkheden, prijzen. En: er komen ook Witty Art Workshops voor volwassenen!
Heb je echter al interesse, aarzel dan niet en informeer via mail naar de mogelijkheden!
Die pilot smaakte naar meer en de afgelopen periode heb ik (onder andere) besteed aan het bedenken en uitwerken van een reeks workshops voor kinderen van verschillende leeftijden. Al naar gelang de gelegenheid (verjaardagspartijtje of als onderdeel van een schoolles) en de leeftijd en samenstelling van de kinderen variëren de workshops in opzet, omvang en duur, maar één ding hebben ze allemaal gemeen: de eigen fantasie en creativiteit van de kinderen staat zoveel mogelijk centraal.
Zo ook tijdens de mini-workshop van zaterdag jl., voor een groepje kinderen in de leeftijd 5-6 jaar. De 'opdracht': een heus mini-schilderij maken over iets wat ze kort geleden (vandaag of gisteren of deze week) gezien of beleefd hadden; of wat op een andere manier indruk had gemaakt. En dat op ''echt'' schildersdoek, in de vorm van kleine canvaspaneeltjes.
Het mooie van kleuters is, is dat ze zich over het algemeen niet of nauwelijks laten weerhouden door ''ken ik niet'' of ''kan ik niet''. Zonder schroom gingen ze dan ook aan de slag, en in een tijdsbestek van ongeveer 45 minuten ontstonden er beelden van sneeuwpoppen (de film ''Frozen'' bleek een grote inspirator), een woeste leeuw, een droomhuis en een droomtuin (mèt paard EN een koe). Wat mij van de middag het meest bij is gebleven, was het meisje dat vastbesloten was een grijs vlak in zoveel mogelijk verschillende schakeringen te maken: ''Grijs was OOK een kleur''. Niets op af te dingen.
Voor kinderen uit deze leeftijd en binnen zo'n korte tijd moet je natuurlijk niet streven naar het willen overbrengen van, ik noem maar een dwarsstraat, de complete kleurenleer. Dat hoeft ook niet en is dus ook niet het doel van deze workshop (en zeker niet de mini-variant).Wat ik wel doe, is stimuleren van de eigen creativiteit, zonder als een dwingende sturende kracht overaanwezig te zijn. Door mee te kijken, door te laten zien dat je verf dik of dun kunt gebruiken, door te laten zien dat dunne kwastjes dunne lijntjes maken; en dat je met dikke kwasten lekker grote vlakken kunt maken. Dat toevoeging van wit een kleur lichter, maar ook fletser maakt. Het leuke is, dat ze dat vanzelf gaan uitproberen.
Iets leren gaat immers zoveel makkelijker als je er ook plezier in hebt!
Binnenkort komt alle informatie over Witty Kinderkunst Workshops online: aanbod, mogelijkheden, prijzen. En: er komen ook Witty Art Workshops voor volwassenen!
Heb je echter al interesse, aarzel dan niet en informeer via mail naar de mogelijkheden!
maandag 13 januari 2014
Voorproefje van het nieuwe Pandora Magazine
Een voorproefje van het nieuwe Pandora Magazine, dat begin/medio februari zal verschijnen. In deze editie het interview met mij door hoofd-/eindredacteur Ruud Vermeer. Over kunst, ondernemerschap en de drijfveren achter Witty Art.
Eerlijk is eerlijk, het heeft natuurlijk best wel iets om je naam zo in één adem genoemd te zien met een Joost Zwagerman, Bart Chabot en een Arthur Rimbaud. Om maar 'ns een paar te noemen. Dat laatste natuurlijk gezegd hebbende met enig understatement, vind ik het echt enorm tof om in dezelfde uitgave te staan als collega-kunstenaar Malou Elshout, die omstreeks in dezelfde tijd op de kunstacademie zat als ik, en wiens werk ik enorm bewonder.
In deze eerdere blogpost kun je lezen over hoe jij in het bezit kan komen van zo'n mooi Pandora Magazine!
donderdag 2 januari 2014
Silenced Minority: oppression of outcasts
One of the series I've been working on last year, is called ''Silenced Minority''. It's a series of drawings, basically about the ever-present danger of shutting out groups of people out of society, eventually leading to shutting them up, and shutting them down.
When the Majority remains Silent, the minority's voice goes unheard or is put quiet: The Silenced Minority.
This series, like so many of my work, will continue to be one in constant progress, especially since it's about a topic I care deeply about and this is the one way I feel free and strong enough to express my feelings.
All works shown above are drawings, ink and watercolour on paper and, for those of you who are interested, available for sale at a minimum price of € 245,- ex VAT and excluding frame. Interested? Just send me an email or contact me via Facebook or Twitter.
dinsdag 31 december 2013
Mooi gesprek over Witty Art verschijnt in volgende Pandora Magazine
Onlangs ontving ik bezoek van Ruud Vermeer, de hoofdredacteur van Pandora Magazine, Tijdschrift voor Kunst en Literatuur, voor een interview. Er ontstond een mooi gesprek over de drijfveren achter Witty Art.
Over de loden deken van zwaarmoedigheid, over de drijvende kracht van weemoed en sehnsucht, over de lichtvoetige en donkerder (maar niet per se duisterder) kanten van Witty Art. Over kunst als commentaar op, en onderdeel van de moderne maatschappijk, en over kunst die zich daaraan onttrekt en haar eigen domein schept. En uiteraard ook over heel praktische zaken zoals kunstenaars- en ondernemerschap.
Bij het interview verschijnt natuurlijk ook beeldmateriaal. Hiervan een klein voorproefje:
Daarnaast brengt de uitgeverij verschillende boeken en boekjes op de markt, die direct of indirect geïnspireerd zijn door kunststromingen zoals het Symbolisme, Expressionisme en Surrealisme. Pandora publiceert zowel oud als nieuw werk. Vertalingen en bewerkingen van ‘oude meesters’ worden net zo interessant gevonden als werk van "nieuwkomers". Zo verscheen onlangs een vertaling van ''Madame Edwarda'' van Georges Bataille.
Over de loden deken van zwaarmoedigheid, over de drijvende kracht van weemoed en sehnsucht, over de lichtvoetige en donkerder (maar niet per se duisterder) kanten van Witty Art. Over kunst als commentaar op, en onderdeel van de moderne maatschappijk, en over kunst die zich daaraan onttrekt en haar eigen domein schept. En uiteraard ook over heel praktische zaken zoals kunstenaars- en ondernemerschap.
Bij het interview verschijnt natuurlijk ook beeldmateriaal. Hiervan een klein voorproefje:
'A World To Be Blamed', past in een reeks (géén serie) autonome werken, inkttekeningen op papier, in grotendeels zwart-wit of met de spaarzame toevoeging van één, hooguit twee kleuren in gedempte, aardse tinten. Werk, dat zo op het eerste gezicht misschien minder direct te duiden is dan mijn meer cartooneske werk. Of misschien juist wel? Dat laat ik graag aan de verbeelding van de kijker over. Binnenkort zijn meer beelden uit deze reeks te zien op dit blog.
Het interview is te lezen in de eerstvolgende editie van Pandora Magazine, die op 15 februari 2014 verschijnt. Kijk op de site van Pandora Uitgeverij voor meer informatie over bestellen van een of meerdere exemplaren, verkooppunten in de buurt, etc.
Pandora Magazine is een uitgave van Pandora Uitgeverij en besteedt aandacht aan de wat meer dwarse kant van kunst en literatuur van de laatste 150 jaar. Het tijdschrift biedt daarbij plek en ruimte aan bekende en minder bekende kunstenaars, schrijvers en dichters. Het verschijnt 6 keer per jaar.
Het interview is te lezen in de eerstvolgende editie van Pandora Magazine, die op 15 februari 2014 verschijnt. Kijk op de site van Pandora Uitgeverij voor meer informatie over bestellen van een of meerdere exemplaren, verkooppunten in de buurt, etc.
Pandora Magazine is een uitgave van Pandora Uitgeverij en besteedt aandacht aan de wat meer dwarse kant van kunst en literatuur van de laatste 150 jaar. Het tijdschrift biedt daarbij plek en ruimte aan bekende en minder bekende kunstenaars, schrijvers en dichters. Het verschijnt 6 keer per jaar.
Daarnaast brengt de uitgeverij verschillende boeken en boekjes op de markt, die direct of indirect geïnspireerd zijn door kunststromingen zoals het Symbolisme, Expressionisme en Surrealisme. Pandora publiceert zowel oud als nieuw werk. Vertalingen en bewerkingen van ‘oude meesters’ worden net zo interessant gevonden als werk van "nieuwkomers". Zo verscheen onlangs een vertaling van ''Madame Edwarda'' van Georges Bataille.
Abonneren op:
Posts (Atom)